Flyverhøjen
Velkommen til Flyverhøjen - et moderne og unikt børnehus, hvor der er plads til grin og gråd, til at være og til at lære, her er nærværende og omsorgsfulde voksne, en masse glade børn og en skøn stemning.
Alle børn har ret til en tryg og udviklende barndom, og i både vuggestuen og børnehaven arbejder vi ud fra at alle børn trives, oplever sig som betydningsfulde og føler sig som en værdsat del af vores fællesskab.
Vi ønsker, at børnene gennem deres tid i Flyverhøjen udvikler sig til kompetente, unikke og livsduelige individer, som tør sprede deres vinger og flyve ud i verden for at gribe de udfordringer og muligheder, som livet byder dem.
Det er vigtigt for os at tage udgangspunkt i, at alle børn gør det bedste de kan, og at vi respekterer og rummer, at vi alle – børn som voksne - er forskellige, og at denne forskellighed er med til at udvikle os.
Derfor arbejder vi omsorgsfuldt, anerkendende og nærværende, så alle børn føler sig set, hørt og forstået, som lige præcis den, man er. Vi vægter også fagligheden og den gode stemning højt, så det er rart og trygt for alle at komme i Flyverhøjen.
Hos os er børnenes leg i centrum, og vi skaber læringsmiljøer, som tilbyder børnene både små og store fællesskaber samt mulighed for motoriske lege, plads til ro og fordybelse, kreativitet, sproglig udvikling, udforskning af naturen og meget mere. Vi har vokseninitierede aktiviteter hver dag, og samtidig er der plads til børnenes egen leg rundt omkring i vores vuggestue og børnehave samt på legepladserne.
Vi ser det gode forældresamarbejde, hvor vi har en åben og tillidsfuld kommunikation, som den vigtigste ressource i vores daglige arbejde med at sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Sådan ser her ud
Flyverhøjen er et lyst, rummeligt og unikt børnehus.
Vi er opdelt i to afdelinger – en vuggestueafdeling med 24 børn og en børnehaveafdeling med 40 børn. Hver afdeling har deres egne grupperum, garderober og toiletter, men vi mødes først og sidst på dagen, så vi også ser hinanden på tværs af huset, da fællesskabet og kendskabet til hinanden er en vigtig værdi for os.
Huset byder på mange alsidige muligheder for børnene – både inde og ude. I grupperummene er der mulighed for forskellige aktiviteter som rollelege, konstruktionslege, kreative aktiviteter, motorik og højtlæsning – alt sammen aktiviteter som skal understøtte vores daglige fokus på børnenes udvikling, trivsel og venskaber.
Derudover har vi et stort værksted, som vi bruger til mange forskellige ting; vi saver og hamrer, vi arbejder med ler, vi drypper stearin, vi maler og meget andet.
På vores 1. sal har vi en stor, skøn gymnastiksal. Her bruger vi kroppen til forskellige motoriske lege, men her er også en masse puder, som vi kan bygge huler af, vi laver bevægelsesbaner og så bruger vi også gymnastiksalen til musiske aktiviteter.
Rundt om Flyverhøjen har vi to legepladser – den ene til børnehaven og den anden til vuggestuen - som tilbyder både motoriske og sansemæssige oplevelser. Legepladserne giver masser af muligheder for, at børnene kan bruge mange sider af sig selv. Der er små rum, hvor man kan lege i mindre grupper, der er store områder til fælleslege, der er baner til at køre på scooter og mooncars, vi har frugtbuske og træer, gynger, rutsjebane, sandkasse, plads til vandleg og mulighed for at lave bål.
Læs mere om Flyverhøjen
Flyverhøjen er en integreret institution med ca. 64 børn og 14 medarbejdere.
Vi har to vuggestuegrupper; Astronauter og Raketter og to børnehavegrupper; Stjerne og Måne.
En dag i vuggestuen
- Dagen begynder i vores køkken/alrum sammen med børnehaven, hvor både vuggestuen og børnehaven er samlet indtil kl. ca. 7.45, hvor vi går ind i vuggestuen.
- Indtil kl. 9 er der leg på de to stuer. Vi prioriterer højt, at alle børn bliver taget godt og trygt imod efterhånden som de bliver afleveret, så dagen i vuggestuen starter godt.
De yngste børn, som måske har brug for en formiddagslur, puttes. - Kl. ca. 9 samles børnene til samling i hver deres gruppe. Børnene får tilbudt brød og grønt og vi synger sange med fagter, taler om hvilke børn vi er, om vejret mm.
- Efter samling deles børnene i mindre grupper, hvor nogen deltager i planlagte aktiviteter og andre leger udenfor på legepladsen eller på stuerne. De planlagte aktiviteter kan være små ture ud af huset, musik, sansestimulering, kreative aktiviteter, at gå på besøg i børnehaven mm. Vuggestuen bruger også de faciliteter, der er i børnehaven: værksted, gymnastiksal og 1. sal.
- Vi spiser frokost omkring kl. 10.30 - i mindre grupper med faste voksne.
- Herefter skal børnene gøres klar til middagssøvnen. De fleste børn sover udenfor i "krybber" / barnevogne, mens de ældste sover indenfor i køjesenge.
- Når børnene har sovet, spiser de deres eftermiddagsmadpakke mellem kl. 14.00 og 15.00.
- Afhængig af børnegruppens behov og vejret leger børnene ude eller inde om eftermiddagen.
Når børnene hentes tilstræber personalet at give forældrene generel information om dagens oplevelser - og i særlig grad konkret information om barnets trivsel i løbet af dagen.
En dag i børnehaven
- Dagen begynder i vores køkken/alrum sammen med vuggestuen. Vi modtager de første børn og samler dem omkring rolige aktiviteter ved bordene eller anden leg i de tilstødende rum.
De børn, som gerne vil vinke farvel til mor og far, har mulighed for det i fællesrummet ved vores "vinke-plads". - Kl. 9 tilbydes alle børn lidt brød og grønt, hvorefter vi går i gang med formiddagens aktiviteter og leg.
- De planlagte aktiviteter foregår i løbet af formiddagen. Nogen børn er med i planlagte aktivteter - ude eller inde - mens andre leger i mindre grupper. Af faste aktiviteter har vi bl.a. musik for de yngste én gang om ugen, vi har storebørnsgruppe for de kommende skolebørn, sproggrupper, krop og bevægelse i gymnastiksalen og små relationsgrupper. Hos os spiller børnenes egen leg også en meget central rolle, og derfor prioriterer vi også, at der er plads til legen hver dag.
- Vi holder samling i vores små spisegrupper hver dag omkring kl. 10.30. Her læser vi bøger, taler om vejret, fortæller hinanden om de oplevelser, vi har haft eller synger en sang. Bagefter spiser vi frokost kl. ca. 10.45. Børnene spiser i faste grupper og med den samme voksne hver dag.
- Efter frokost bliver de yngste eventuelt tilbudt en middagslur, mens de andre børn går på legepladsen.
Det er børnenes behov samt årstiden, vejret og temperaturen som afgør, hvor meget og hvor længe vi er udenfor på legepladsen. Nogle dage får nogen af børnene lov til at komme ind lidt før de andre børn, da de kan have brug for dette, og andre gange er vi udenfor hele dagen. - Vi spiser eftermiddagsmadpakke kl. ca. 14 - dette gør vi som en slags café, hvor børnene spiser på skift sammen med en voksen.
- Om eftermiddagen leger børnene inde eller ude, og de voksne sætter mindre aktiviteter som f.eks. spil i gang.
- Forældrene informeres i stikord om dagens forløb på vores tavle i gangen, ligesom vi selvfølgelig også har en direkte dialog med forældrene om særlige hændelser.
I Flyverhøjen har vi forældrebetalt kostordning i fællesskab med tre andre afdelinger i dagtilbuddet.
Vores køkkenleder laver hver dag hjemmelavet, økologisk mad til børnenes frokost i et stort fælleskøkken i en af de andre afdelinger på Nygårdsvej. Maden bliver bragt over til os, hvor det anrettes af en køkkenassistent.
Køkkenet har det økologiske guldmærke, hvilket betyder, at maden er 90-100 % økologisk. Desuden overholder maden naturligvis kostanbefalingerne fra Aarhus kommune. Det betyder, at børnene får en varieret og sund frokost med kød, fiskedage, suppe- og grøddage, rugbrødsdage og dage udelukkende med grøntsagsretter.
Udgangspunktet for frokostordningen er, at alle børn spiser det samme og vi opfordrer børnene til at smage på maden. Det er vores målsætning, at ingen børn går sultne fra bordet, og derfor ligger der et stort pædagogisk arbejde i at gøre børnene "mad-modige", så de har mod på og lyst til at smage forskellige ting. Er der dage, hvor madmodet svigter, så kan man altid få en rugbrød.
Hver uge kommer menuen på Aula – og den vil også hænge på opslagstavlen i huset.
Mere end bare mad
Men en fælles frokostordning er mere end bare mad. Det er også det, vi kalder et pædagogisk måltid med al den læring og selvhjulpenhed, det fører med sig. Børnene lærer efterhånden både at klare sig selv – hælde vand op, øse mad op, spise med kniv og gaffel – og de lærer at hjælpe hinanden med små sætninger som ’Vil du række mig kanden?’ eller ’Må jeg bede om kartoflerne?’. Her får de også øjnene op for hvor betydningsfuldt fællesskabet er, og at vi skal hjælpe hinanden.
Samtalen omkring bordet om maden – hvor den kommer fra, og hvordan de forskellige ting smager - er også vigtig. Og så er dét, at alle får serveret det samme med til at give børnene madmod, lyst til og nysgerrighed på nye smagsoplevelser.
Vuggestuen spiser kl. 10.30 og børnehaven kl. 10.45.
Særlige hensyn – allergi, kultur eller religion
Er der børn med allergi overfor særlige fødevarer, der skal tages hensyn til, så kræver det en lægeerklæring som beskriver, hvilke fødevarer barnet ikke må få. Den afleveres til personalet eller den pædagogiske leder.
Ønsker du, at vi tager kulturelle/religiøse hensyn, skal du henvende dig til afdelingens pædagogiske leder.
Om kostordning generelt
Hvert andet år stemmer forældre i alle institutioner i Aarhus Kommune om kostordningen Hos os er kostordningen vedtaget af et stort flertal i de fire institutioner. Betalingen opkræves sammen med den øvrige betaling for barnets plads; du kan se se gældende takster for pasning inklusive kost på Aarhus Kommunes hjemmeside
Vores køkkenleder tager udgangspunkt i de anbefalinger, Sundhedsstyrelsen giver i forhold til de 0-2-åriges mad i 'MAD TIL SMÅ - fra mælk til familiens mad'.
Øvrige måltider
- Børnene medbringer madpakke til eftermiddagsmåltidet kl. ca. 14.
Det er vigtigt at madpakken er mættende med brød, frugt og grønt - og uden for højt sukkerindhold. - Til samling omkring kl. 9 får alle børn tilbudt brød og grønt.
- Vi serverer vand til måltiderne.
Her kan du finde kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsen:
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om børnene skal have madpakker med til frokost. Vi stemmer om det hvert andet år.
Læs mere om mad og måltider i Aarhus Kommune nederst på siden Mad og måltider i dit barns institution på aarhus.dk.
Vi værdsætter det nære forældresamarbejde, da det er med til at skabe den bedste trivsel og udvikling for børnene.
Vi prioriterer den daglige kontakt med forældrene, og særligt i vuggestuen, hvor børnene ikke selv kan fortælle så meget om deres dag i Flyverhøjen, er det ekstra vigtigt med en god kontakt. Vi vil gerne høre, hvis børnene ikke har sovet godt, hvis der er sket noget nyt hjemme eller lignende, da vi så bedre kan tage vare på børnene og deres behov. Vi fortæller også, hvis børnene f.eks. bøvler med noget hos os for tiden, så vi kan arbejde sammen om at give børnene den bedst mulige dag. Og så husker vi også at fortælle nogle af de mange små og sjove ting, som vi oplever sammen med børnene, så forældrene får et nuanceret billede af børnenes liv i Flyverhøjen.
Når vi tager imod et nyt barn tilknyttes en kontaktpædagog, men i både vuggestue og børnehave har alle voksne et kendskab til alle børn. Det vil dog være kontaktpædagogen, som holder samtaler med forældrene, og som fortrinsvis står for indkøringen af det nye barn - dog i tæt samarbejde med de øvrige voksne.
I løbet af barnets første uge tager kontaktpædagogen en snak med forældrene, hvor vi fortæller om vores hverdag, og hvor vi får mere at vide om barnet - søvnrytme, spisevaner, hvad gør barnet trygt, hvad kan det lide at lege med osv.
Vi tilbyder også en samtale til alle forældre, når deres barn er ca. 2 1/2 år og cirka et halvt år inden skolestart. Derudover kan vi altid aftale en tid til en samtale, hvis forældrene eller vi har brug for det, så vi sammen kan sikre det enkelte barns trivsel og udvikling.
Uanset vores gode intentioner om et nært forældresamarbejde, så kan der alligevel opstå spørgsmål fra forældre om deres barn eller om vores pædagogiske praksis. Disse spørgsmål hilser vi meget velkommen, og vi vil altid gerne fortælle om jeres barn eller om vores hverdag, så vi har en fælles forståelse af børnenes dag i Flyverhøjen.
Forældrerådet
Alle afdelinger i dagtilbuddet har et forældreråd. Forældrerådet består af fem forældrerepræsentanter, to-tre forældresuppleanter samt en medarbejderrepræsentant og den pædagogiske leder, og vi mødes fem gange om året. Som en del af forældrerådet er man med til at sikre, at forældrene har indflydelse på børnenes hverdag i vuggestuen og børnehaven, og man får et unikt indblik i de pædagogiske overvejelser, som ligger til grund for hverdagen i Flyverhøjen. Forældrerådet arrangerer også bl.a. Fastelavn og andre sociale arrangementer, som har betydning for børn og forældres gode tilknytning til Flyverhøjen.
Som medlem af forældrerådet har man desuden mulighed for at være afdelingens repræsentant i dagtilbudsbestyrelsen, som har ansvaret for udviklingen i hele dagtilbuddet.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Læs mere om forældreråd på aarhus.dk/demokrati.
Tilfredse forældre
Din mening som forælder er en vigtig del i indsatsen for at forbedre kvaliteten i vores arbejde.
Danmarks Statistik har i perioden fra oktober 2021 til februar 2022 gennemført en landsdækkende forældretilfredshedsundersøgelse blandt forældre til alle børn i alle landets kommunale og selvejende dagtilbud.
Næste forældretilfredshedsundersøgelse på dagtilbudsområdet forventes gennemført i 2025.
Find resultatet af den seneste forældretilfredshedsundersøgelse her
Dit barns udvikling og trivsel er omdrejningspunktet for vores arbejde i både vuggestuen og børnehaven. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle, forbedre og tilrettelægge vores pædagogik, så vi altid kan tage udgangspunkt i den børnegruppe, vi har lige nu.
Vi prioriterer, at børnene møder nærværende og omsorgsfulde voksne, som er den trygge base for børnene i hverdagen. Samtidig har vi børnenes udvikling for øje, så der også er plads til at børnene kan udfolde sig og blive passende udfordret.
Gennem succesfulde oplevelser – det kan være det lille vuggestuebarn, som selv kan kravle op på en taburet, eller det ældre børnehavebarn som hjælper en kammerat, eller som selv kan skrive sit navn efter lang tids øvelse - får børnene selvtillid og det styrker deres selvværd.
Vi gør os umage med at skabe både små og større fællesskaber, som børnene kan indgå i, og vi lytter både til det enkelte barns behov og til gruppens behov. På den måde får alle mulighed for at udvikle sig i det betydningsfulde fællesskab, som hverdagen i vuggestuen og børnehaven er.
Den gode og trygge overgang fra vuggestuen til børnehaven betyder meget for os. Når vuggestuebarnet nærmer sig tre år og skal i børnehave, har vi derfor et særligt overgangsarbejde, hvor vuggestuebarnet flere gange kommer på besøg i børnehaven sammen med andre børn og en voksen fra vuggestuen. På den måde lærer børnene andre børn og voksne samt rammerne i børnehaven at kende.
Fælles i dagtilbuddet
Dit barns læring, udvikling og trivsel er vores kerneopgave. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik. Her er den pædagogiske læreplan, som vi er fælles om i Holme-Rundhøj Dagtilbud, vores vigtigste redskab.
Se den pædagogiske læreplan og læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under 'Fælles i dagtilbuddet'.
Det uvildige pædagogiske tilsyn i Aarhus Kommune
Siden 2022 har det været et lovkrav, at kommunerne skal føre et uvildigt tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbud. Hensigten er at styrke kvaliteten i tilsynet med det pædagogiske indhold i dagtilbud. I Aarhus Kommune ligger tilsynsopgaven hos pædagogiske konsulenter fra Børne- og Ungeforvaltningen.
- I vuggestuer observeres læringsmiljøet med afsæt i redskabet "ITERS-3", som vurderer kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer for børn i alderen 0-3 år.
- I børnehaver observeres læringsmiljøerne med afsæt i redskabet "ECERS-3", som vurderer kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer for børn i alderen 3-6 år.
Rammerne for tilsynsprocessen
Det uvildige pædagogiske tilsyn gennemføres hvert andet år. I grove træk består tilsynet af følgende elementer:
- Et uanmeldt tilsyn, hvor der kommer 1-3 tilsynsførende i tre timer i hhv. vuggestue og børnehave.
- Der afholdes et tilsynsmøde med deltagelse af tilsynsførende, dagtilbudsleder, den pædagogiske leder, udvalgte medarbejdere og en repræsentant fra forældrerådet.
- Tilsynsførende udarbejder en tilsynsrapport med konklusioner på observationerne, pointer fra dialogen på tilsynsmødet og anbefalinger til tiltag, der kan forbedre den pædagogiske kvalitet i afdelingen.
- Forældrerådet inddrages i og kommenterer på tilsynsrapporten.
- Tilsynsrapporten og forældrerådets kommentarer skal offentliggøres på afdelingens hjemmeside.
Rikke Dollerup
Flyverhøjen
Nygårdsvej 15, 8270 Højbjerg
Telefon:
23 74 15 70
E-mail: ridol@aarhus.dk
Stuerne i Flyverhøjen
Vuggestuen
Raketterne: 41 85 86 21
Astronauterne: 41 85 86 20
Børnehaven
Måne: 24 78 26 22
Stjerne: 24 78 26 15