Flyverhøjen
Velkommen til Flyverhøjen - et moderne og unikt børnehus, hvor der er plads til grin og gråd, til at være og til at lære, her er nærværende og omsorgsfulde voksne, en masse glade børn og en skøn stemning.

Alle børn har ret til en tryg og udviklende barndom. Derfor arbejder vi i Flyverhøjen ud fra, at alle børn trives, oplever sig som betydningsfulde og føler sig som en værdsat del af vores fællesskab.
Vi ønsker, at børnene gennem deres tid i Flyverhøjen udvikler sig til kompetente, unikke og livsduelige individer, som tør sprede deres vinger og flyve ud i verden for at gribe de udfordringer og muligheder, som livet byder dem.
Det er vigtigt for os at tage udgangspunkt i, at alle børn gør det bedste de kan, og at vi respekterer og rummer, at vi alle – børn som voksne - er forskellige, og at forskelligheden er med til at udvikle os.
Derfor arbejder vi omsorgsfuldt, anerkendende og nærværende, så alle børn føler sig set, hørt og forstået, som lige præcis den, man er. Vi vægter også fagligheden og den gode stemning højt, så det er rart og trygt for alle at komme i Flyverhøjen.
Hos os er børnenes leg i centrum, og vi skaber læringsmiljøer, som tilbyder børnene både små og store fællesskaber. Der er mulighed for motoriske lege, plads til ro og fordybelse, kreativitet, sproglig udvikling, udforskning af naturen og meget mere. Hver dag sætter de voksne gang i forskellige aktiviteter, men der er samtidig plads til børnenes egen leg rundt omkring i vores vuggestue og børnehave og på de to legepladser.
Vi ser det gode forældresamarbejde, hvor vi har en åben og tillidsfuld kommunikation, som den vigtigste ressource i vores daglige arbejde med at sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Sådan ser her ud
Flyverhøjen er et lyst, rummeligt og unikt børnehus.
Vi er opdelt i to afdelinger – en vuggestueafdeling med 24 børn og en børnehaveafdeling med 40 børn. I perioder har vi flere eller færre børn.
Hver afdeling har sine egne grupperum, garderober og toiletter, men vi er sammen tidlig morgen og sidst på eftermiddagen, så vi også ser hinanden på tværs af huset. Fællesskabet og kendskabet til hinanden er en vigtig værdi for os.
Huset byder på mange alsidige muligheder for børnene – både inde og ude. I grupperummene er der mulighed for forskellige aktiviteter som rollelege, konstruktionslege, kreative aktiviteter, motorik og højtlæsning – alt sammen aktiviteter som skal understøtte vores daglige fokus på børnenes udvikling, trivsel, leg og venskaber.
Derudover har vi et stort værksted, som vi bruger til mange forskellige ting; vi saver og hamrer, vi arbejder med ler, vi drypper stearin, vi maler og meget andet.
På vores 1. sal har vi en stor, skøn gymnastiksal. Her bruger vi kroppen til forskellige motoriske lege, men her er også en masse puder, som vi kan bygge huler af, vi laver bevægelsesbaner og så bruger vi også gymnastiksalen til musiske aktiviteter.
Rundt om Flyverhøjen har vi to legepladser – den ene til børnehaven og den anden til vuggestuen - som tilbyder både motoriske og sansemæssige oplevelser. Legepladserne giver masser af muligheder for, at børnene kan bruge mange sider af sig selv. Der er små 'rum', hvor man kan lege i mindre grupper, der er store områder til fælleslege, der er baner til at køre på scooter og mooncars, vi har frugtbuske og træer, gynger, rutsjebane, sandkasse, plads til vandleg og mulighed for at lave bål.
Læs mere om Flyverhøjen
Flyverhøjen er en integreret institution, som er normeret til 40 børnehavebørn og 24 vuggestuebørn.
Vi har to vuggestuegrupper: Astronauter og Raketter og tre børnehavegrupper: Satellitten, Stjerne og Måne.
En dag i vuggestuen
- Dagen begynder i vores store rum ved køkkenet, hvor både vuggestuen og børnehaven er samlet indtil kl. ca. 7.45, hvor vi går ind i vuggestuen.
- Indtil kl. 9 er der leg på de to stuer. Vi prioriterer højt, at alle børn bliver taget godt og trygt imod, efterhånden som de bliver afleveret, så dagen i vuggestuen starter godt.
De yngste børn, som måske har brug for en formiddagslur, puttes. - Kl. ca. 9 samles børnene til 'samling' i hver deres gruppe. Børnene får tilbudt brød og grønt, og vi synger sange med fagter, taler om hvilke børn vi er, om vejret mm.
- Efter samlingen deles børnene i mindre grupper, hvor nogen deltager i planlagte aktiviteter og andre leger udenfor på legepladsen eller på stuerne. De planlagte aktiviteter kan være små ture ud af huset, musik, sansestimulering, kreative aktiviteter, at gå på besøg i børnehaven mm. Vuggestuen bruger også de faciliteter, der er i børnehaven: værksted, gymnastiksal og 1. sal.
- Vi spiser frokost omkring kl. 10.30 - i mindre grupper med faste voksne.
- Herefter skal børnene gøres klar til middagssøvnen. De fleste børn sover udenfor i "krybber" / barnevogne, mens de ældste sover indenfor i køjesenge.
- Når børnene har sovet, spiser de deres eftermiddagsmadpakke mellem kl. 14.00 og 15.00.
- Afhængig af børnegruppens behov og vejret leger børnene ude eller inde om eftermiddagen.
Når børnene hentes, tilstræber personalet at give forældrene generel information om dagens oplevelser - og i særlig grad konkret information om barnets trivsel i løbet af dagen.
En dag i børnehaven
- Dagen begynder i vores store rum ved køkkenet sammen med vuggestuen. Vi modtager de første børn og samler dem omkring rolige aktiviteter ved bordene eller anden leg i de tilstødende rum.
De børn, som gerne vil vinke farvel til mor og far, har mulighed for det i fællesrummet ved vores "vinke-plads". - Kl. 9 tilbydes alle børn lidt brød og grønt, hvorefter vi går i gang med formiddagens aktiviteter og leg.
- De planlagte aktiviteter foregår i løbet af formiddagen. Nogle børn er med i planlagte aktiviteter - ude eller inde - mens andre leger i mindre grupper. Af faste aktiviteter har vi bl.a. musik for de yngste én gang om ugen, vi har storebørnsgruppe for de kommende skolebørn, sproggrupper, krop og bevægelse i gymnastiksalen og små relationsgrupper. Hos os spiller børnenes egen leg også en meget central rolle, og derfor prioriterer vi også, at der er plads til legen hver dag.
- Vi holder samling i vores små spisegrupper hver dag omkring kl. 10.30. Her læser vi bøger, taler om vejret, fortæller hinanden om de oplevelser, vi har haft eller synger en sang. Bagefter spiser vi frokost kl. ca. 10.45. Børnene spiser i faste grupper og med den samme voksne hver dag.
- Efter frokost bliver de yngste eventuelt tilbudt en middagslur, mens de andre børn går på legepladsen.
Det er børnenes behov samt årstiden, vejret og temperaturen som afgør, hvor meget og hvor længe vi er udenfor på legepladsen. - Vi spiser eftermiddagsmadpakke kl. ca. 14 - dette gør vi som en slags café, hvor børnene spiser på skift sammen med en voksen.
- Om eftermiddagen leger børnene inde eller ude, og de voksne sætter mindre aktiviteter som f.eks. spil i gang.
- Vi skriver kort om dagens forløb på vores tavle i gangen, ligesom vi selvfølgelig også har dialog med forældre, hvis der er sket noget særligt i dagens løb.
I Flyverhøjen har vi forældrebetalt kostordning i fællesskab med de andre afdelinger i dagtilbuddet på Nygårdsvej.
Vores køkkenleder laver hver dag hjemmelavet mad til børnenes frokost i et stort fælleskøkken i Kløverhulen. Maden bliver bragt over til os, hvor en køkkenassistent anretter det i skåle på rulleborde.
Køkkenet laver mad af overvejende økologiske råvarer. Desuden overholder maden naturligvis kostanbefalingerne fra Aarhus kommune. Det betyder, at børnene får en varieret og sund frokost med kød, fiskedage, suppe- og grøddage, rugbrødsdage og dage udelukkende med grøntsagsretter.
Udgangspunktet for frokostordningen er, at alle børn spiser det samme og vi opfordrer børnene til at smage på maden. Det er vores målsætning, at ingen børn går sultne fra bordet, og derfor ligger der et stort pædagogisk arbejde i at gøre børnene "mad-modige", så de har mod på og lyst til at smage forskellige ting. Er der dage, hvor madmodet svigter, så kan man altid få en rugbrød.
Hver uge kommer menuen på Aula – og den vil også hænge på opslagstavlen i huset.
Mere end bare mad
Men en fælles frokostordning er mere end bare mad. Det er også det, vi kalder et pædagogisk måltid med al den læring og selvhjulpenhed, det fører med sig. Børnene lærer efterhånden både at klare sig selv – hælde vand op, øse mad op, spise med kniv og gaffel – og de lærer at hjælpe hinanden med små sætninger som ’Vil du række mig kanden?’ eller ’Må jeg bede om kartoflerne?’. Her får de også øjnene op for hvor betydningsfuldt fællesskabet er, og at vi skal hjælpe hinanden.
Samtalen omkring bordet om maden – hvor den kommer fra, og hvordan de forskellige ting smager - er også vigtig. Og så er dét, at alle får serveret det samme med til at give børnene madmod, lyst til og nysgerrighed på nye smagsoplevelser.
Vuggestuen spiser kl. 10.30 og børnehaven kl. 10.45.
Særlige hensyn – allergi, kultur eller religion
Har dit barn allergi overfor særlige fødevarer, som vi skal tage hensyn til, så kræver det en lægeerklæring som beskriver, hvilke fødevarer barnet ikke må få. Den skal I aflevere til personalet eller den pædagogiske leder.
Ønsker du, at vi tager kulturelle/religiøse hensyn, skal du henvende dig til afdelingens pædagogiske leder.
Om kostordning generelt
Hvert andet år stemmer forældre i alle institutioner i Aarhus Kommune om kostordningen. Hos os er kostordningen vedtaget af et stort flertal i de tre institutioner.
Betalingen opkræves sammen med den øvrige betaling for barnets plads; du kan se se gældende takster for pasning inklusive kost på Aarhus Kommunes hjemmeside
Vores køkkenleder tager udgangspunkt i de anbefalinger, Sundhedsstyrelsen giver i forhold til de 0-2-åriges mad i 'MAD TIL SMÅ - fra mælk til familiens mad'.
Øvrige måltider
- I skal give børnene en madpakke med til eftermiddagsmåltidet omkring klokken 14.00.
Det er vigtigt, at madpakken er mættende med brød, frugt og grønt - og uden for højt indhold af sukker. - Omkring klokken 9 tilbyder vi alle børn brød og grønt.
- Vi serverer vand til måltiderne.
Her kan du finde kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsen:
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om børnene skal have madpakker med til frokost. Vi stemmer om det hvert andet år.
Læs mere om mad og måltider i Aarhus Kommune nederst på siden Mad og måltider i dit barns institution på aarhus.dk.
Vi værdsætter det nære forældresamarbejde, fordi det er med til at skabe den bedste trivsel og udvikling for børnene.
Vi prioriterer den daglige kontakt med jer som forældre. Særligt i vuggestuen, hvor børnene ikke selv kan fortælle så meget om deres dag i Flyverhøjen, er det ekstra vigtigt med en god kontakt. Vi vil gerne høre, hvis jeres barn ikke har sovet godt, hvis der er sket noget nyt hjemme eller lignende, da vi så bedre kan tage vare på barnet og dets behov. Vi fortæller også, hvis jeres barn f.eks. bøvler med noget hos os for tiden, så vi kan samarbejde om at give barnet den bedst mulige dag. Og så husker vi også at fortælle nogle af de mange små og sjove ting, som vi oplever sammen med jeres barn, så I får et nuanceret billede af barnets liv i Flyverhøjen.
Når vi tager imod et nyt barn, tilknyttes en kontaktpædagog, men i både vuggestue og børnehave har alle voksne et kendskab til alle børn. Det vil dog være kontaktpædagogen, som holder samtaler med jer, og som fortrinsvis står for indkøringen af jeres barn - dog i tæt samarbejde med de øvrige voksne.
I løbet af barnets første uge tager kontaktpædagogen en snak med jer forældre, hvor vi fortæller om vores hverdag, og hvor vi får mere at vide om barnet - søvnrytme, spisevaner, hvad gør barnet trygt, hvad kan det lide at lege med osv. Omkring tre måneder efter starten i vuggestuen og børnehaven, tilbyder vi en samtale om, hvordan det går med jeres barn i de nye rammer.
Vi tilbyder desuden en samtale til alle forældre, når jeres barn er ca. 2 1/2 år og cirka et halvt år inden skolestart. Derudover kan vi altid aftale en tid til en samtale, hvis I eller vi har brug for det, så vi sammen kan sikre jeres barns trivsel og udvikling.
Uanset vores gode intentioner om et nært forældresamarbejde, så kan der alligevel opstå spørgsmål om jeres barn eller om vores pædagogiske praksis. Disse spørgsmål hilser vi meget velkommen, og vi vil altid gerne fortælle om jeres barn eller om vores hverdag, så vi har en fælles forståelse af børnenes dag i Flyverhøjen.
Forældrerådet
Alle institutioner i dagtilbuddet har et forældreråd, som mødes fem gange om året. Forældrerådet består af fem forældrerepræsentanter, to-tre forældresuppleanter samt en medarbejderrepræsentant og den pædagogiske leder. Som en del af forældrerådet er man med til at sikre, at forældrene har indflydelse på børnenes hverdag i vuggestuen og børnehaven, og man får et unikt indblik i de pædagogiske overvejelser, som ligger til grund for hverdagen i Flyverhøjen.
Forældrerådet arrangerer også bl.a. fastelavn, 'forskønnelsesdage' og andre sociale arrangementer, som har betydning for børn og forældres fællesskab og gode tilknytning til Flyverhøjen.
Som medlem af forældrerådet har man desuden mulighed for at være afdelingens repræsentant i dagtilbudsbestyrelsen, som har ansvaret for udviklingen i hele dagtilbuddet.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Tilfredse forældre
Din mening som forælder er en vigtig del i indsatsen for at forbedre kvaliteten i vores arbejde.
Danmarks Statistik har i perioden fra oktober 2021 til februar 2022 gennemført en landsdækkende forældretilfredshedsundersøgelse blandt forældre til alle børn i alle landets kommunale og selvejende dagtilbud.
Næste forældretilfredshedsundersøgelse på dagtilbudsområdet gennemføres i 2025 og offentliggøres i foråret 2026.
Se resultatet af den seneste forældretilfredshedsundersøgelse.
Dit barns udvikling og trivsel er omdrejningspunktet for vores arbejde i både vuggestuen og børnehaven. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle, forbedre og tilrettelægge vores pædagogik, så vi altid kan tage udgangspunkt i den børnegruppe, vi har lige nu.
Vi prioriterer, at alle børn møder nærværende og omsorgsfulde voksne, som er den trygge base for dem i hverdagen. Samtidig har vi børnenes udvikling for øje, så der også er plads til at børnene kan udfolde sig og blive passende udfordret.
Gennem succesfulde oplevelser får børnene selvtillid og det styrker deres selvværd. Det kan være det lille vuggestuebarn, som selv kan kravle op på en taburet, eller det ældre børnehavebarn som hjælper en kammerat, eller som selv kan skrive sit navn efter lang tids øvelse.
Vi gør os umage med at skabe både små og større fællesskaber, som børnene kan indgå i, og vi lytter både til det enkelte barns behov og til gruppens behov. På den måde får alle mulighed for at udvikle sig i det betydningsfulde fællesskab, som hverdagen i vuggestuen og børnehaven er.
Arbejdet med trygge overgange
Den gode og trygge overgang fra vuggestuen til børnehaven betyder meget for os. Når vuggestuebarnet nærmer sig tre år og skal i børnehave, har vi derfor et særligt overgangsarbejde, hvor barnet flere gange kommer på besøg i børnehaven sammen med andre børn og en voksen fra vuggestuen. På den måde lærer børnene lige så stille andre børn og voksne samt rammerne i børnehaven at kende.
Vi samarbejder med de øvrige institutioner i dagtilbuddet og de to skoler i vores distrikt (Holme Skole og Rundhøjskolen) om en god og tryg overgang til skolelivet. Samarbejdet intensiveres i det sidste halve år frem mod skolestart.
Fælles i dagtilbuddet
Dit barns læring, udvikling og trivsel er vores kerneopgave. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik. Her er den pædagogiske læreplan, som vi er fælles om i Holme-Rundhøj Dagtilbud, vores vigtigste redskab.
Se den pædagogiske læreplan og læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under 'Fælles i dagtilbuddet'.
Det uvildige pædagogiske tilsyn i Aarhus Kommune
Siden 2022 har det været et lovkrav, at kommunerne skal føre et uvildigt tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbud. Hensigten er at styrke kvaliteten i tilsynet med det pædagogiske indhold i dagtilbud. I Aarhus Kommune ligger tilsynsopgaven hos pædagogiske konsulenter fra Børne- og Ungeforvaltningen.
- I vuggestuer observeres læringsmiljøet med afsæt i redskabet "ITERS-3", som vurderer kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer for børn i alderen 0-3 år.
- I børnehaver observeres læringsmiljøerne med afsæt i redskabet "ECERS-3", som vurderer kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer for børn i alderen 3-6 år.
Rammerne for tilsynsprocessen
Det uvildige pædagogiske tilsyn gennemføres hvert andet år. I grove træk består tilsynet af følgende elementer:
- Et uanmeldt tilsyn, hvor der kommer 1-3 tilsynsførende i tre timer i hhv. vuggestue og børnehave.
- Der afholdes et tilsynsmøde med tilsynsførende, dagtilbudsleder, den pædagogiske leder, udvalgte medarbejdere og en repræsentant fra forældrerådet rundt om bordet.
- Den tilsynsførende udarbejder en tilsynsrapport med konklusioner på observationerne, pointer fra dialogen på tilsynsmødet og anbefalinger til tiltag, der kan forbedre den pædagogiske kvalitet i afdelingen.
- Forældrerådet inddrages i og kommenterer på tilsynsrapporten.
- Tilsynsrapporten og forældrerådets kommentarer offentliggøres på afdelingens hjemmeside.
Flyverhøjen
Nygårdsvej 15, 8270 Højbjerg
Telefon: 23 74 15 70
Rikke Dollerup
Flyverhøjen
Stuerne i Flyverhøjen
Vuggestuen
Raketterne: 41 85 86 21
Astronauterne: 41 85 86 20
Børnehaven
Måne: 24 78 26 22
Stjerne: 24 78 26 15
Satellitten: 24 78 26 20