Vuggestuen Rundhøj Allé 65 er et dejligt hus med god plads inde og en stor legeplads, som vi bruger hver dag.

Vi skaber rammerne for, at alle børn får mulighed for at opleve verden på deres egne betingelser og i deres eget tempo. Det kan godt være, at det tager lang tid at tage sine regnbukser på selv, men vi oplever alle sammen en begejstring og glæde, når det lykkes.

I vores vuggestue er der stor plads til spontanitet hver dag, og vi lægger stor vægt på at følge børnenes spor. Børnene er fulde af initiativer, og de får tid og ro til at afprøve deres verden. Vi glæder os over at se, hvordan de nye børn forlader deres egen stue for at gå eller kravle på opdagelse i resten af huset – afsted på eventyr for at knytte venskaber og have det sjovt.

Vi arbejder ud fra et relations- og ressourceorienteret perspektiv. Dvs. alle børn gør det bedste, de kan. Som pædagog eller medhjælper er vi hele tiden i øjenhøjde med børnene, nysgerrige på deres perspektiv og intention og er aktivt deltagende i deres leg.

Frisk luft hver dag

Ud på legepladsen eller ud i naturen – Børn har brug for at komme ud i den friske luft. Børn har brug for at røre sig – klatre, hoppe og løbe. Vi er derfor meget opmærksomme på at skabe nogle rammer, der tilgodeser dette.

Vi tilstræber at komme ud i den friske luft hver dag. Vi har en dejlig legeplads, hvor vi for eksempel leger, hopper i vandpytter, leger i sandkassen og kikker på regnorme i forstørrelsesglas.

Når vejret er til det, tager vi på cykeltur til skov og strand. Vi har tre gode el-cykler med lad og cykelhjelme til børn og voksne.

Hjertet i vuggestuen er vores fællesrum, som vi bruger dagen igennem. Her er der fokus på at have god plads til at udfolde motorikken, så vi tumler på madrassen og lægger forskellige baner med redskaber, som børnene kan hoppe ned fra og balancere på.

På stuerne (Skovmusene og Uglerne) er der mange forskellige muligheder for leg – og vi sørger for at legetøj og bøger står i børnehøjde, så børnene har de bedste muligheder for selv at vælge.

Legepladsen har en god størrelse til de små og rummer gode muligheder for mange former for leg, som udfordrer både krop og sanser. Den er inddelt i mange mindre ’rum’, så det er muligt for de større børn at lege lidt i fred. Vi klatrer, hopper, løber, plukker – og snuser til – blomsterne; vi finder en regnorm og leger gemmeleg. Vi elsker at få frisk luft i alt slags vejr, og når det regner, er der altid en vandpyt, som børn og voksne kan hoppe i.

Rundt på legepladsen gemmer sig små ’overraskelser’, som giver anledning til undren og samtale. Det kan fx være plastikedderkopper, som hænger i træerne, eller billeder af insekter i hækken.

 

Vi har to stuer med 12-14 børn på hver stue og i udgangspunktet to pædagoger og en-to medhjælper pr. stue. Det betyder, at vi er et lille hyggeligt sted, hvor alle børn og voksne har et godt kendskab til hinanden.

Hos os er den sunde nysgerrighed en vigtig del af hverdagen. Vi mener, at en tryg hverdag for barnet skabes af voksne, der er nærværende og i øjenhøjde med barnet. Vi spejler barnets følelser og taler med barnet, fordi det er vigtigt, at barnet føler sig set og respekteret.

Selvom der er fart på udviklingen, kan vi godt lide, at dagen har en fast rytme og stabilitet, og alle oplever, at tingene fungerer. De allermindste følger dog deres egen rytme og spiser og sover efter behov.

Dagsrytmen i Vuggestuen 65

Kl. 6.30               Vuggestuen åbner

Kl. 6.30-8.00      Vi er primært i fællesrummet, men efter kl. 8 trækker vi ind på stuerne.

Kl. 8.50-9.15      Vi holder samling på hver stue. Her kan alt foregå, og indholdet er tilpasset den aktuelle børnegruppe. Der serveres letkogte gulerødder, bondebrød og vand.

Kl. 9.30-10.45    Vi er i mindre grupper, både inde og ude, laver målrettede pædagogiske aktiviteter og måske tager nogle af os på ture – gerne i små grupper.

Kl. 10.45-11.15  Vi spiser frokost, som består af en frokostplatte udefra.

Kl. 11.15-12.00  Her begynder vi at putte børn. Alle børn kommer skiftevis på badeværelset. Imens leges der på stuen.

Kl. 12.00-14.00  Alle børn sover eller hviler – efterhånden som de vågner, kommer de ind og leger på stuerne.

Kl. 14.00-15.00  Vi spiser eftermiddagsmadpakken

Kl. 15.00-17.00  Vi leger på stuerne, i fællesrummet eller på legepladsen.

I Vuggestuen Rundhøj Allé 65 har vi forældrebetalt kostordning for alle børn. Det betyder, at børnene får en varieret og sund frokost med rugbrødsmadder med pålæg og grøntsager. Til de mindste er der grøntsagsmos. Maden overholder naturligvis kostanbefalingerne fra Aarhus kommune.

Udgangspunktet for frokostordningen er, at alle børn spiser det samme. Vi motiverer børnene til at smage på maden.

Mere end bare mad

Men en fælles frokostordning er mere end bare mad. Det er også det, vi kalder et pædagogisk måltid, hvor samtalen omkring bordet om maden – hvor den kommer fra, og hvordan de forskellige ting smager - er vigtig. Og så er dét, at alle får serveret det samme med til at give børnene madmod, lyst til og nysgerrighed på nye smagsoplevelser og en følelse af fællesskab.

Maden tager udgangspunkt i de anbefalinger, Sundhedsstyrelsen giver i forhold til de 0-2-åriges mad i 'MAD TIL SMÅ - fra mælk til familiens mad'.

Se eventuelt yderligere om kostpolitikken og mad og måltider i Aarhus Kommune her.

Det ser ud til, at børns slik og sukkerforbrug i Danmark er stigende, og derfor får børnene ikke slik eller søde sager i vuggestuen.

Øvrige måltider

  • Om formiddagen tilbydes børnene et let formiddagsmåltid, som består af rugbrød og grønt.
  • Børnene medbringer madpakke til eftermiddagsmåltidet kl. ca. 14. Det er vigtigt, at madpakken er mættende med brød, frugt og grønt - og uden for højt sukkerindhold. Vi serverer mælk til.
  • Til formiddag og frokost serverer vi vand
  • De mindste tilbydes flaske med modermælkserstatning efter behov.
  • Vi har en holdning til sukker, og derfor fejres fødselsdage med boller og/eller frugt og vand - ikke slik og kage. 

Se kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsen her: 

Vi stemmer om det

Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

Vores udgangspunkt er stor respekt over for barnet og forældrene. Vi ønsker at skabe et miljø, hvor forældre har lyst til at tale med os og føler sig trygge nok til at kunne stille undrende spørgsmål. Et godt forældresamarbejde har stor betydning for os, og hos os findes der ingen dumme spørgsmål.

Det vigtigste er:

• At vi samarbejder og inspirerer hinanden omkring barnets trivsel, læring og udvikling.
• At I deltager i de arrangementer, hvor barnet deltager.
• At I læser på Aula og på vores tavler/opslag m.v. Det giver nemlig også udgangspunkt for en samtale mellem jer og barnet.

For at hjælpe jer med at få indblik i barnets hverdag bliver der hver dag skrevet om børnenes aktiviteter på vores tavler, ligesom vi ofte lægger billeder fra hverdagen på Aula. Stuerne skriver også et nyhedsbrev på Aula, som vi tilstræber udkommer hvert kvartal. I er altid meget velkomne til at spørge om de ting, der undrer jer, eller hvis I har spørgsmål i forbindelse med jeres barns hverdag og trivsel.

Forældrerådet

Der skal være et forældreråd i alle afdelinger i dagtilbuddet. Som en del af forældrerådet er du med til at sikre, at forældrene har indflydelse på børnenes hverdag. 

Som medlem af forældrerådet har du desuden mulighed for at være afdelingens repræsentant i dagtilbudsbestyrelsen, som har ansvaret for udviklingen i hele dagtilbuddet.

Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet:

Læs mere om forældreråd på aarhus.dk/demokrati.

Tilfredse forældre

Din mening som forælder er en vigtig del i indsatsen for at forbedre kvaliteten i vores arbejde.

Derfor gennemfører vi hvert andet år en undersøgelse af tilfredsheden.

Find den seneste undersøgelse på aarhus.dk.

Fælles i dagtilbuddet

Dit barns læring, udvikling og trivsel er vores kerneopgave. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik. Her er den pædagogiske læreplan, som vi er fælles om i Holme-Rundhøj Dagtilbud, vores vigtigste redskab.

Se den pædagogiske læreplan og læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under 'Fælles i dagtilbuddet':