Samarbejde med forældre
Som forælder er du den vigtigste voksne i dit barns liv. Derfor er det afgørende for dit barns udvikling og trivsel, at vi kan samarbejde.

Et godt forældresamarbejde er fundamentet for dit barns trivsel og udvikling i vuggestuen og børnehaven. Hvis vi har gensidig tillid og opbakning, kan vi sammen skabe de bedste vilkår for dit barn. Vi ønsker at være samskabende med forældrene, så vi sammen skaber udvikling for børnene.
Vi som pædagogiske professionelle og jer som forældre har hver især en unik viden om, hvordan barnet trives, udvikler sig og lærer. Det gavner barnet, når vi deler vores viden, for det er med til at give barnet en sammenhængende hverdag. Det gælder også, hvis barnet tumler med udfordringer i hjemmet eller institutionen, som vi skal tage os af i fællesskab.
Samarbejdet om fællesskabet
Ud over samarbejdet om eget barn, er der flere arrangementer i årets løb, som nærer fællesskabet i vuggestuen/børnehaven. Det kan være en arbejdsdag, sommerfest, forældremøder, luciafest – og hvad der nu ellers er af sociale tiltag i det enkelte hus. Det kan være på initiativ fra institutionen, men også det lokale forældreråd bringer ideer og initiativer på bordet.
At deltage i de sociale arrangementer er en god måde at møde de andre forældre på og samtidig være en del af dit barns liv. Det betyder noget for dit barn, at I som forældre støtter op om arrangementerne. Det sender et signal til barnet om, at det sociale fællesskab, der er en stor del af deres hverdag, også har værdi for jer forældre.
Formelle og uformelle møder
Inden dit barn starter i vuggestuen, får du en plan for, hvordan forløbet for dit barns 'indkøring' bliver. Vi er meget opmærksomme på, at det skal være en god og tryg start for både barn og forældre.
Forældresamarbejdet generelt foregår både i form af uformelle samtaler, når du afleverer, eller møder en medarbejder på legepladsen om eftermiddagen.
I Aarhus Kommune holder vi de mere formelle samtaler med jer forældre med udgangspunkt i materialet 'Samspil'. Det er med til at sikre, at vi er systematiske i vores samarbejde med jer omkring barnets udvikling.
I får en dagsorden inden mødet, så I kan forberede jer sammen, inden vi mødes til en samtale om barnet.
I samtalen kan også indgå den sprogvurdering, som er obligatorisk i Aarhus Kommune. En medarbejder i vuggestuen eller børnehaven laver sprogvurderingen, når barnet er omkring tre år.
Du kan læse mere om sprogvurderingen i Aarhus Kommune her
Du finder information om dagligdagen på Aula
En stor del af vores information til jer forældre, får I digitalt via platformen Aula. Det kan du tilgå via Aula.dk på en browser eller vi en app 'Aula til forældre'.
På Aula deler vi blandt andet nyhedsbreve og beskeder fra medarbejdere og ledelse. Cirka tre gange om året udkommer vores digitale nyhedsbrev, hvor I forældre præsenteres for forskellige temaer, og ind imellem er der også et indlæg fra bestyrelsen eller et forældreråd.
Tilfredse forældre
Det er vigtigt for os at vide, hvad du som forælder tænker og oplever i forhold til dit barns hverdag. Sammen med jer vil vi gerne sikre de bedste rammer for børnenes udvikling, dannelse, læring og trivsel.
Derfor får du hvert andet år mulighed for at deltage i en undersøgelse, hvor du svarer på en række spørgsmål om dagtilbuddet og dit barns vuggestue eller børnehave.
Spørgsmålene handler blandt andet om:
- Samarbejdet med medarbejderne
- De pædagogiske principper
- Børnenes sproglige udvikling
- De fysiske rammer
- De aktiviteter børnene kan deltage i.
Vi bruger rapporten til at forbedre vores arbejde og skabe en endnu bedre hverdag for børnene.
Forældreråd
Hver institution har et forældreråd, som vælges hvert år.
I forældrerådet kommer du tæt på dagligdagen i huset og de overvejelser, der ligger bag pædagogik og aktiviteter. Du deltager i drøftelser om udvikling og tiltag i institutionen, som har betydning for børnene og fællesskabet. Gensidig forståelse mellem forældre og personale om værdier og retningslinjer skaber rammerne for et godt samarbejde.
Som medlem af forældrerådet har du desuden mulighed for at være husets repræsentant i dagtilbudsbestyrelsen, som har ansvaret for udviklingen i hele dagtilbuddet.
Bestyrelsen
Som en del af vores bestyrelse er du med til at sikre et godt samarbejde mellem forældre, medarbejdere og ledelsen på tværs af institutionerne, og du får indflydelse på hverdagen i dagtilbuddet.
I bestyrelsen har du mulighed for at bringe dine holdninger, oplevelser og ønsker i spil i et forum, hvor vi blandt andet udarbejder principper for dagtilbuddet. Principperne er med til at præge de beslutninger, som dagtilbudslederen træffer på dagtilbuddets vegne.
I 2025-2027 er vi en del af en prøvehandling, hvor vi har delt ledelse mellem Skåde-Højbjerg og Holme-Rundhøj Dagtilbud. Det betyder, at de to dagtilbud deler dagtilbudsleder, en vicedagtilbudsleder og har fælles lederteam.
I perioden er også bestyrelsen for de to dagtilbud lagt sammen for at bringe flere perspektiver ind i samarbejdet.
2025
2024
2023
2022
2021
2020
Bestyrelsen er blandt andet med til at bestemme, hvordan vi forholder os til ferie og fællespasning i dagtilbuddet. Det gør bestyrelsen på baggrund af indstilling fra dagtilbudslederen, og inden for de retningslinjer byrådet har besluttet.
I en prøveperiode fra 2025-2027 har Holme-Rundhøj dagtilbud fællespasning sammen med Skåde-Højbjerg Dagtilbud i perioder, hvor vi ved af erfaring, at der kommer få børn.
Der er fællespasning i:
- Sommerferieugerne 29 og 30
- Hverdagene mellem jul og nytår (evt. mere hvis det passer ind i kalenderen)
- De tre hverdage før påske.
Fællespasningen har til formål at:
- Tilbyde pasning til de børn der har behov
- Personalet holder ferie i perioder, hvor der er få børn, som har brug for pasning. Det giver mulighed for at bruge ressourcerne bedst muligt.
Ved fællespasning tilstræber vi kendt personale fra egen afdeling, men ikke nødvendigvis fra egen stue eller i hele åbningstiden.
I dagtilbuddet har bestyrelsen vedtaget en række principper med betydning for driften - dem kan du se herunder:
-
Princip for forældresamarbejde i dagtilbuddet - godkendt 17.11.20.pdf
-
Princip for godkendelse af budget og regnskab - godkendt 11.10.21.pdf
-
Princip for mobilitet af ledere og medarbejdere - godkendt 19.1.21.pdf
-
Princip for overgang mellem dagtilbud og skole - godkendt 11.10.21.pdf
-
Princip for overgang mellem hjem og dagtilbud - godkendt 2.6.21.pdf
-
Princip for kommunikation mellem dagtilbud og hjem - godkendt 28.3.22.pdf